torsdag 9 juli 2009

Sydney with B+J in a Wicked Campervan

Lördag: Vi hoppade upp ur sängen! Klockan 9 var vi vid Wicked och hämtade bilen. Det blev en del stopp på vägen ner, 99 mil går inte att köra utan att stanna... :-) Vi tänkte att vi skulle stanna i Newcastle över natten och köra till Sydney på söndag morgon så vi parkerade bilen i stan och gick för att äta. Det blev indiskt. Riktigt gott men servicen var inte den bästa... Vi bestämde oss efter detta för att sova. Så vi hoppade in i bilen och la oss till rätta. Mycket snart visade det sig att vi parkerat mellan en nattklubb och city centre... Folk gick förbi på löpande band. Det gjorde oss absolut inget men när de började knacka på rutan och putta på bilen kände vi att det nog var bäst att byta plats. Så vi började köra runt i stan... Tillslut bestämde vi oss för att köra mot Sydney. Så det gjorde vi mitt i natten! Väl där så hittade vi en liten parkerings plats utanför en bensinmack i norra Sydney. PERFA! Pga kvällens tidigare incident så tog det en stund innan vi somna men det gick tillslut! :-)

Söndag: Vi vaknade efter bara några få timmars sömn och gick in på macken för att se om de hade någon form av karta. Visst hade de det. Men indierna i kassan hade aldrig andvänt en och kunde inte hjälpa oss. DÅLIGT! Vi såg en taxi utanför och sprang ut för att fråga om det fanns någon Camping i närheten. Det visade det sig att det gjorde! Med hans vägbeskrivning tog vi oss dit... Tjejen i receptionen tyckte lite synd om oss efter att vi berättat vart vi sovit och gav oss ett toppen pris, samt en karta och massa tips! Efter incheckning körde vi direkt till våran plats. Vi duschade och gjorde oss i ordning för turistande på stan! Campingen låg verkligen perfekt! Bara 5 minuters promenad till bussen som gick varje kvart och tog bara 20 minuter... Vi började vår sightseeing med en rejäl frukost på Jackson on George ett jätte trevligt ställe nära Circular Quay (där många färjor går ifrån, ligger brevid opera huset). Skall man turista en heldag behöver man något i magen! När vi var mätta och belåtna gick vi mot Sydney Opera House. En sådan byggnad! När vi gått runt huset och tagit obligatoriska bilder gick vi till Royal Botanical Gardens, fint! Efter det promenerade vi till stan, stoppade för fika och sedan vidare till Darling Harbour. Vackert! Därefter bestämde vi oss för att ta färjan till Manly (populärt för surfing, sol o bad). Vi kollade in beachen och tog en bit mat. Sen tog vi färjan till stan och bussen hem. Var nog hemma runt 19.30... Sjukt trötta som vi var somnade vi ganska tidigt. Men usch vad kallt det var den natten!!!

Måndag: Vi gick upp tidigt även denna morgon. Taronga Zoo stod på schemat! Så vi tog bussen in till stan och färjan till vårt mål. Vi började med att åka linbana överparken. Sen promenerade vi runt i flera timmar och såg både söta och fula djur... Klockan 16.30 gick färjan tillbaka till stan. Det blev shopping och sen mat på ett jätte mysigt ställe. Sen hoppade vi på bussen för att åka hem och sova!

Tisdag: Alarmet ringde redan klockan 5 och vi började att köra innan 6. På vägen hem stannade vi till vid Coffs Harbour, verkligen fint! Synd att det var molnigt! Först promenerade vi en sväng och efter det åt vi jätte god mat i en restaurang som låg vid vattnet. Vi hade tänkt att stanna till i Byron över natten. Men vädret var verkligen inte kasst. Så vi bestämde oss för att åka raka vägen hem.

Onsdag: Innan bilen skulle lämnas tillbaka åkte vi till IKEA och inhandlade lite smått och gott. På kvällen blev det utgång till Über i West End. Trevlig kväll. Men dagen innehöll en del otur också... Parkeringsböter, vår sprillans nya tvättmaskin går i sönder (det händer bara oss) och några av kläderna blir missfärgade. Det kan inte ha vart något som vi tvättade så det måste vara maskinen... Ringer Lauren och hon skulle ringa tillbaka...

Torsdag: Sov riktigt länge. Resten av dagen tillbringades i soffan. Med undantag för att gå och betala hyran. De andra tjejerna valde att gå ut men jag pallade inte. Angående Lauren så ringde hon upp, hon verkar inte tro oss att maskinen är sönder. Jag berättar vad som har hänt "att vi hörde ett högt ljud så vi gick och kollade till maskinen och inget hände på säkert 10 minuter så vi bestämde oss för att stänga av maskinen". Så hon påstår att det är det som skulle vara felet. Men hallå. Vi stängde av maskinen efter det som hände. Och man kan faktiskt avbryta program. Jag har allt läst manualen. Jag är 23 år och har tvättat förut... Vi gjorde som hon sa och stängde av strömmen och satte på programmet "spin" men inget händer. Så jag ringer upp henne igen och berättar. Varje gång jag pratar med henne nämner hon att vi får betala för att reparatören kommer och kollar på den om maskinen inte är sönder. MEN HALLÅ!? JAG HAJAR DET! MEN DEN ÄR SÖNDER! Hon är så arrogant och verkar inte alls vilja hjälpa oss.

Nu är det fredag morgon och jag vet inte alls vad dagen har att erbjuda. Skall se om jag kanske kan knåpa ihop en ansöka till TUI Travel.

Ni tänker kanske så här. Varför skriver hon inget om festandet i Sydney? Grejen är så här. Vi festade faktiskt inte utan var turister på heltid! Får ta det när Krokko kommer! ;-) Har verkligen haft en toppen mina semester med Betsy och Josefin. Vädret har vart kanon (förutom tisdagen) och Sydney var awesome! Har jätte många bilder att visa, nedan är en. Kommer nog att ladda upp resten senare idag.